Zoals jullie inmiddels wel weten, zijn we bij ForMetis in de ban van DEMO. Het is nu eenmaal de enige, sluitende methode om snel en efficiënt een volledig overzicht te krijgen van je bedrijfsprocessen. Het doet ons dan ook goed te zien dat er zich een echte DEMO community ontwikkelt. Naast ForMetis speelt ook het bedrijf TEEC2 hierin een belangrijke rol. Samen werken we aan het ontwikkelen van een open uitwisselstandaard waarmee de DEMO modellen tussen verschillende tools kunnen worden uitgewisseld. Dat levert verrassende resultaten op.
Mark Mulder van TEEC2 legt uit: “We hebben een eigen gamification tool ontwikkeld. Die breiden we momenteel uit met functies om de DEMO modellen in te kunnen lezen en te exporteren. Als je een DEMO procesplaat in de game importeert, dan wordt die vertaald in een visuele animatie met poppetjes, desks en stapels papier die steeds uitgewisseld worden. Het proces komt daardoor helemaal tot leven.
Wat is gamification?
Gamification is een goede manier om met gebruikers over het proces te praten. Normaal gesproken is een uitgewerkt DEMO procesmodel een schematisch overzicht vol bolletjes en vakjes, pijlen en lijnen. Als je niet goed thuis bent in de methodiek, dan komt zo’n overzicht erg abstract over. We merken dat dat gebruikers afschrikt. Door het proces als game presenteren, ziet iedereen meteen wat de bedoeling is. De deelnemers krijgen zo meer inzicht in de verschillende rollen en de onderlinge afhankelijkheden. Ze vinden het hartstikke leuk om op een speelse manier door het proces heen te lopen en erover te kunnen sparren.”
Standaard in ontwikkeling
Leon van Kervel die vanuit ForMetis betrokken is bij het traject vult aan: “Met een generieke uitwisselstandaard, kun je straks het DEMO procesmodel dat je voor gaming gebruikt, ook gebruiken voor het realiseren van je software. Als je eenmaal weet hoe het definitieve proces eruit gaat zien, zet je het model vanuit de gaming tool over naar de DEMO BPM Engine van ForMetis. Die genereert dan een eerste versie van de softwareapplicatie incl. workflow. Zo kunnen we het DEMO procesmodel voor meerdere toepassingen gebruiken. Dat is ideaal omdat je daardoor minder kans loopt op misverstanden of onduidelijkheden.
Het grote pijnpunt van organisatietransformaties is vaak dat er erg veel mensen bij betrokken zijn die elkaar nét niet goed genoeg begrijpen. Als iedereen uitgaat van één en hetzelfde model dan is die kans een stuk minder groot”.
Groeiende belangstelling
Ook vanuit andere bedrijven is de belangstelling voor de DEMO uitwisselstandaard groot. Een aantal softwarebedrijven die zich richten op VISI (standaard voor communicatie en informatieoverdracht in organisaties en (bouw)projecten), hebben al interesse getoond.
Leon: “Waar we uiteindelijk naar toe gaan is een Enterprise Engineering Ecosysteem. Dit ecosysteem is een gemeenschap van complementaire experts en bedrijven die d.m.v. de DEMO methodiek efficiënt en effectief samenwerken.
Je ziet bijvoorbeeld vaak de procesexperts en enterprise architecten met een DEMO model de lijnen uitzetten voor organisatietransformaties. Voor change managers is dan de Gamification van TEEC2 heel geschikt om commitment te verkrijgen bij medewerkers, proceseigenaren en directie. Vervolgens kunnen de implementators met DEMO workflow van ForMetis erg snel applicaties ontwikkelen”.
Vooralsnog is het echter wachten op de eerste volledige implementatie van de uitwisselingsstandaard. We vroegen Mark wat precies de status is.
De volgende stap
Mark: “We zijn inmiddels al zover dat we de modellen kunnen in- en exporteren in zowel de BPM Engine als de gametool. De volgende stap is dat we het model uitbreiden. Zo willen we parameters kunnen meegeven aan de verschillende stappen in het proces bijvoorbeeld doorlooptijden. Op die manier zie je nog sneller waar de knelpunten zitten die opgelost moeten worden”.
Spannende tijden dus voor de DEMO Community. Medio oktober komt de werkgroep weer bij elkaar. We houden je op de hoogte! Mochten je in de tussentijd al wat meer willen zien, neem dan even contact met ons op.